onsdag 12 januari 2011

Nobelpriset

Nobelpriset!

Jag skall besvara frågan, varför är Nobelpriset så omdiskuterat? Men innan jag svarar på den frågan, vill jag först berätta vad Nobelpriset är för något.

Den är världskänd och väldigt populär och otroligt prestigefull. Nobelpriset kommer ifrån en man vars namn är, Alfred Nobels. Alfred Nobels levde mellan 1833- 1896. Prissumman delas ut inom fem områden, nämligen fysik, kemi, fysiologi eller medicin, litteratur och fred.

Nu till frågan; Varför är den så omdiskuterad? Den här frågan var inte så lätt att svara på. Trots att man kan surfa om precis allt på Internet så är det tämligen skevt med information angående just detta. Så jag valde att surfa bland en massa olika sidor där vanligt folk som jag har skrivit och delat sina tankar. Jag fann då en sida som verkade lite informativ. Vad man kan läsa sig fram till så är det otroligt mycket pengar som är inblandat i det här priset, det står inte en exakt summa men jag skulle kunna uppskatta de till 10 miljoner kronor, på ett ungefär. Då kan man egentligen fråga sig själv; Skulle Alfreds generösa pris vara så omdiskuterat, om priset bestod av enbart hyllanden och ära? Om jag får säga vad jag tror, så är det självklart pengarna som har gjort den så otroligt populär. Många säger att det är prestigen kring det hela som är det viktigaste i Alfreds Nobelpris, men varken jag eller någon annan kan säga något om att priset är väldigt intressant. Jag skulle inte ha tackat nej till 10 miljoner kronor. Jag vet inte vad jag anser om nobelpriset, om det är bra eller dåligt. Men har läst mig fram lite och vad jag kan läsa så verkar det som i alla fall fredspriset har blivit väldigt politiskt. Jag tycker helt ärligt det verkar som att alla gottar sig i priset. Det är en prestige att dela ut priset och det är en prestige att ta emot de. Men om det nu är en sån stor prestige så tycker jag man borde ta bort prissumman, så får vi se hur många som vill ha priset efter det. Nej jag är nog inte ett så stort fan av nobelpriset. Det stör mig då inte, men jag tror världen hade fungerat lika bra utan det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar