torsdag 13 januari 2011

Analys av dikt

Dagen svalnar

Jag tror dikten handlar om en kvinna som så djupt älskar en man. Hon skulle vilja ge all sin kärlek till honom. Att få dela nätterna med honom och känna hans huvud mot sitt bröst. Men något hindrar kvinnan från att vara med mannen.

”Jag såg min herre för första gången i dag,
darrande kände jag genast igen honom.
Nu känner jag ren hans tunga hand på
   min lätta arm…
Var är mitt klingande jungfruskratt,
min kvinnofrihet med högburet huvud?
Nu känner jag ren hans fasta grepp om
   min skälvande kropp,
nu hör jag verklighetens hårda klang
mot mina sköra sköra drömmar.”
 
Genom detta stycke fick jag en uppfattning om att kvinnan tvingas dela sitt liv med ”herren”. Kanske är hon bortlovad sedan barndomen. Herren verkar vara en kall och hemsk man. En man som utnyttjar kvinnans kropp. Kvinnan vill ha så mycket mer än sex. Hon vill ha ömhet, kärlek och vänskap. Det hon söker är så djupt och fantastiskt, men herren vill bara ha något ytligt.
Man kan läsa i fjärde strofen att kvinnan märker hur besviken Herren är.
” Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken”

Herren ville bara ha en kvinna för sina sexuella behov , me kvinnan ville ha någon att dela sin kärlek med.

2 kommentarer:

  1. Detta var nog någon av de sämsta analyserna jag någonsin sett, helt värdelöst faktiskt... Ryck upp dig, feministjävel.

    SvaraRadera