onsdag 12 januari 2011

Innebörden i novellen 'Berg som vita elefanter'.

Det är inte lätt att uppfatta det som mannen och flickan pratar men jag tror att det som dom diskuterar är en abort. Efter ungefär halva novellen  säger mannen:
”Det är faktiskt en kolossalt enkel operation Jig. Egentligen är det inte alls nån operation.”
Sedan fortsätter mannen med:
”Jag vet att du inte tycker det är farligt, Jig. Det är faktiskt ingenting att tala om. Bara släppa in luften”
Mannen är hela tiden övertygad om att operationen är lösningen för att dom ska finna lycka. Men kvinnan visar sig fortsatt osäker. Därför börjar jag tro att det kanske inte är mannens barn. För det framgår ganska klart att deras förhållande är en affär, dock står det inte vem av dom som har en annan partner. Men jag får känslan av att flickan har en partner, vilket gör flickan och mannens förhållande till en affär. Hon påpekar vid flertalet tillfällen att hon inte vill diskutera ämnet och det stärker min teori om att det hela handlar om henne. Men också att det handlar är ett känsligt ämne.
Flickan är utan tvekan i en obekväm situation, vilket jag förstår precis då jag själv stod med frågan, abort eller inte.
Flickan säger med jämna mellanrum att hon gör det för mannens skull, men inte för sin egen. Vilket än en gång styrker mina tankar om att det eventuellt inte är mannens barn. För hur kan han då ta så lätt på en abort?
 Om han är fadern till barnet har han inget annat val än att vara villig att ta konsekvenserna om barnet föds, men han säger också ”det är bara dig jag vill ha”. Alltså finns det någon annan med i bilden eller så menar han att han inte vill ha barnet, utan bara henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar